Vuonna
1856 Tshekkoslovakiassa syntyneen Freudin akateeminen taival alkoi
lääketieteen opinnoilla. Hän työskenteli hermotautien parissa ja
kiinnostui Charcot’n hysteria- ja hypnoosidemonstraatioista.
Hypnoottisesta suggestiosta tuli
Freudin pääasiallinen työväline – tavoitteena oli vapauttaa
potilaat oireistaan. Hypnoosi korvautui kuitenkin nopeasti
vakuuttelumenetelmällä ja
tämä myöhemmin vapaan assosioinnin
menetelmällä, jossa potilasta
pyydetään kertomaan kaikki, mitä hänelle mieleen tulee. Potilaan
pysyvän parantumisen kannalta Freud koki aktiivisen keskustelun
analyytikon ja potilaan välillä välttämättömäksi ja
keskustelun kautta analyytikko kykeni huomioimaan nimenomaan niitä
asioita, joista potilas ei suoranaisesti puhu, mutta jotka kuitenkin
ovat selkeästi läsnä. Tästä tuli Freudin kuuluisimman teorian,
psykoanalyysin
keskeisin ajatus. Freud korosti myös mielen tiedostamattoman
aineksen sekä seksuaalisuuden merkitystä ja alkoi potilaiden hoidon
ohella rakentaa psykoanalyysin instituutiota. Nykyään
psykoanalyyttinen teoria on jakautunut ja siitä voidaan erotella
kolme pääsuuntausta: selfpsykologia, objektisuhteiden teoria ja
ranskalainen psykoanalyysi.
Freudin
tavoitteena oli luoda eräänlainen metateoria,
jolla oikeuttaa psykologian asema itsenäisenä tieteenalana.
Metateoria koostuu neljästä osateoriasta: viettiteoria,
rakenneteoria, geneettinen teoria ja
ekonomiateoria. Näiden avulla
yksittäiset tekstit ja käsitteet saavat siis merkityksensä. Tässä
metodissaan Freud lähti liikkeelle fusiologiasta ja mitattavissa
olevista asioista ja eteni kohti psyykkistä, johon nämä
transformoituvat. Koska psyykkiset ilmiöt eivät ole silmin
havaittavissa, oli Freudin mukaan niiden tutkimiseen kehitettävä
omanlaisensa empiirinen menetelmä. Koska aiempaa tutkimusta aiheesta
ei ollut, lainasi Freud terminologiaa luonnontieteistä.
Freudilla
oli myös psyyken liikevoimia käsittelevä teoria, viettiteoria.
Perusajatuksena viettiteoriassa on, että ihmisen mieli ja psyyke
ovat jatkuvassa dynaamisessa liikkeessä. Freud halusikin tutkia,
mikä tätä psyykkistä toimintaa käynnistää ja pitää yllä.
Hän kehitti kaksi viettiteoriaa: ensimmäisessä on yksi perusvietti
eli libido, joka
on luonteeltaan seksuaalinen ja jossa on erilaisia osaviettejä.
Toisen teorian mukaan on olemassa kaksi perusviettiä, elämänvietti
ja kuolemanvietti. Kuolemanvietin ajatus lähti toistamispakosta,
elämänvietti taas sisältää minä- ja kohdelibidon. Freudin
mukaan vietit ovat olemassa ihmisen syntymästä lähtien ja ne
ilmentävät itseään erilaisina johdannaisina, kuten tunteina.
Vietillä on aina pyrkimys kohdistua ja kiinnittyä johonkin.
Viimeisenä
teoriana on toimintojen typologia eli rakenneteoria.
Siinä on kolme tasoa: tiedostamaton
Se, tietoinen
Minä ja
Yliminä. Tiedostamaton
on ensisijainen muihin tasoihin nähden, tietoinen ohjaa
rationaalista toimintaa ja yliminä sisältää ympäristöstä
opittuja toimintamalleja ja arvomaailman. Yliminä alkaa kehittyä
3-4 vuoden iässä.
Ennen
Freudin käsittelyä lukupiirissä katsoimme kukin viime vuonna
julkaistun elokuvan ”A Dangerous
Method”, joka on tositapahtumiin
perustuva kertomus psykoanalyysin synnystä. Elokuva kertoo psykologi
Carl Jungin ja hänen oppi-isänsä Freudin sekavasta suhteesta
nuoreen venäläiseen naiseen, Sabina Spielreiniin. Jung ottaa
mieleltään sairaan Spielreinin hoitoonsa ja pyrkii parantamaan
tämän psykoanalyysin keinoin mutta ajautuu samalla suhteeseen tämän
kanssa. Myös Freud joutuu Spielreinin lumoihin ja kun miehet vielä
ajautuvat tieteelliseen erimielisyyteen on välirikko varmistettu.
Lukupiirimme mielestä elokuvassa oli kiehtovinta se, miten Freudin
teoria elää yhä nykypäivänä – tuskin kenestäkään muusta
sosiaalipsykologian suunnannäyttäjästämme on tehty elokuvaa.
Elokuva maalasi myös kiinnostavan henkilökuvan Freudista. Hän oli
kiihkeä tieteen tekijä, joka ei tehnyt kompromisseja
mielipiteissään ja puolusti omaa kantaansa viimeiseen asti.
Elokuvassa miesten välirikon syynä oli se, että Freud ei
hyväksynyt Jungin esittämää ajatusta magiasta. Ryhmämme mukaan
tämä oli hieman ristiriitaista sen Freudin ajatuksen kanssa, että
tositapahtumaa merkityksellisempää olisi kokemuksen tunne.
Elokuvan lopussa kerrottiin, että Jungin ja Freudin välirikon
jälkeen Jung sai hermoromahduksen menetettyään tärkeän ystävän
ja mentorin. Freud ei kuitenkaan juuri kärsinyt tästä välirikosta
vaan jatkoi toimintaansa entiseen malliin. Mielestämme tämäkin
kertoi paljon hänen vahvuudestaan ja äärimmäisestä
määrätietoisuudestaan tieteen tekijänä. Ilmeisesti sama
jääräpäisyys periytyi Freudin tyttärelle, sillä myös tällä
oli vaikeuksia pysyä väleissä tiedekollegoidensa kanssa. Aiheeseen
lähes liittyen pohdimme myös, oliko Freudin uran luominen
vaikuttanut hänen suhteeseensa lapsiinsa, sillä vain yksi hänen
kuudesta lapsestaan seurasi isäänsä psykologian kentälle.
- Lilli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti