Pakollisista viidestä suunnannäyttäjästä kohdalleni osui
Garfinkel, erityisesti etnometodologiasta tunnetuksi tullut
amerikkalainen sosiaalipsykologi. Tämän suurin innoittaja oli
fenomenologiasta kuuluisa Alfred Schulz. Aikakauteen nähden
Garfinkelin ajattelu oli radikaalia, mutta tämän tutkimuksilla oli
välitön vaikutus sosiaalipsykologiaan. Ennen tämän tutkimuksiin
perehtymistä haluaisin ensiksi mainita ryhmäkeskustelustamme sen
verran, että tällä kerralla mukana oli myös tuutori Aku Kallio
tuomassa oman lisäpanoksensa välillä varsin rönsyilevään
keskusteluun. Yleisesti ottaen kirjan Garfinkel-artikkeli oli
helppolukuinen ja aiheet oli selitetty ymmärrettävästi, minkä
lisäksi Garfinkelin tutkimusten aiheiden vuoksi niistä oli helppo
löytää linkkejä omaan elämään. Toisaalta asian kunnollinen
sisäistäminen vaatisi useamman lukemiskerran, vaikka
ryhmäkeskustelu avasikin uusia näkökulmia ja vastasi moniin
epäselvyyksiin.
Garfinkelia
kutsutaan artikkelissa ”ihmisten välisen piilevän universumin
tulkiksi”, joka on sinänsä mainio tiivistelmä tämän
tutkimuksen luonteesta. Sosiaalipsykologian etnometodologinen
suuntaus näet perustuu ihmisten välisten suhteiden tutkimiseen,
keskittyen erityisesti kanssaihmisten tekojen rationaalisuuden
ymmärtämiseen ja käyttäytymismallien vaihteluun eri tilanteissa.
Tällä tarkoitetaan sitä, että ihminen pyrkii keksimään järkevän
selityksen poikkeavalle käyttäytymiselle. Esimerkiksi kaupungin
keskustassa liikkuva naamiaispukuun pukeutunut ihminen tulkitaan
asusta riippuen joko polttariporukan jäseneksi, penkkaripäivää
juhlivaksi abiksi, sambakarnevaalien mainokseksi, karanneeksi
maskotiksi tai viimeisenä vaihtoehtona yksittäiseksi sekopääksi.
Garfinkelin mukaan näitä vaihtoehtoisia rationaalisuuksia voi olla
samassa tilanteessa useampia, painottaen rationaalisuuksien
kontekstisidonnaisuutta. Ihmisen tilanteen hahmotuskyky muuttuu ja
tarkentuu hetki hetkeltä, eli alkuoletus voi hyvinkin muuntua aivan
toiseksi kun ihminen saa lisätietoa ympäristöstään asiasta.
Tuota aiempaa naamiaspuku-esimerkkiä hyödyntäen voisin mainita
oman äskettäisen kokemukseni; olin kävelemässä yliopistolle ja
vastaan tuli kolme eläinmaskoteiksi pukeutunutta tyttöä. Aluksi
ihmettelin asiaa kovasti, oletin että jossain on varmaan naamiaiset
mutta ovatpa nuo aikaisin pukeutuneet asuihinsa (kello oli hiukan yli
yhdeksän aamulla), kunnes yliopistolle päästyäni muistin nähneeni
lehdessä maininnan ylioppilaskirjoitusten alkamisesta. Tässä
vaiheessa vasta yhdistin eläinmaskotit penkkaripukuihin.
Koska
ihminen pyrkii ymmärtämään kanssaihmistensä teot rationaalisina,
tämä samalla luo sosiaalista järjestystä: ihmisen käyttäytymisen
perustana on moraali ja tiedollinen ymmärrys, joka koostuu
arkipäiväisestä ja itsestään selvästä maailman
hahmottamisesta. Täten olettamalla että oudolta vaikuttavalle
käyttäytymiselle on olemassa järkevä syy ihminen pystyy
ylläpitämään uskoaan ”normaalin” olemassaoloon. Garfinkelin
mukaan näet ihmisen käyttäytymistä ohjaavat normit ovat ihmisen
toiminnan lopputulos, eivätkä suinkaan perusta. Tällä hän
tarkoittaa sitä, että jos ihminen uskoo että tietyssä tilanteessa
kuuluu käyttäytyä tietyllä tavalla hän käyttäytyy tietyllä
tavalla, johtaen siihen että muut matkivat käytöstä jonka
oletetaan olevan tilanteelle soveliasta ja lopulta käyttäytymisestä
tulee normi jota koko yhteiskunta noudattaa. Normit ovat kuitenkin
muutettavissa, sillä arkielämä itsessään on elävä,
prosessuaalinen ja muuttuva, ja yhteiskunnallisella tasolla
merkittävät tapahtumat voivat hyvinkin syrjäyttää vanhan
toimintamallin uuden tieltä.
Seuraavaksi
esittelen joitain Garfinkelin tutkimuksia ja erityisesti niiden
tuloksia. Sääntörikkomuskokeet ovat oletettavasti Garfinkelin
tunnetuin yksittäinen koesarja, jonka pohjalta etnometodologian
tutkimussuuntaa on helppo käsitellä. Ideana oli seurata kokeesta
tietämättömien reaktioita outoon tilanteeseen ja haastatella näitä
jotta saataisiin selville miten nämä tilanteen tulkitsivat, eli
mikä oli näiden mielestä syynä outoon käyttäytymiseen. Yritimme
ryhmässämme katsoa joitakin Youtubesta löytyviä
sääntörikkomus-videoita, mutta havaitsimme piakkoin että
videoiden tekijät olivat yleensä unohtaneet haastattelupuolen
kokonaan ja keskittyivät usein kuvaamaan outoa käyttäytymistä
reaktioiden sijaan. Garfinkel itse käytti kokeessaan
pienempimuotoisia sääntörikkomuksia, kuten ristinollan pelaamista
siten, että toinen pelaaja kumitti pois koehenkilön merkinnän,
eikä suuren luokan sääntörikkomuksia kuten sitä että
jääkiekkounivormuun pukeutunut opiskelija juoksee tahallaan päin
bussikatosta keskellä kesää.
Opiskelijaneuvontakoe
perustuu siihen, että opintoneuvoja vastaa opiskelijan esittämiin
kysymyksiin kyllä tai ei etukäteen määrätyssä järjestyksessä
kysymyksen aiheesta riippumatta. Neuvontatuokion jälkeen opiskelijaa
haastateltiin ja tätä pyydettiin tulkitsemaan neuvojan antamia
vastauksia. Samalla havaittiin, että opiskelijat yrittivät tulkita
vastaukset järjellisiksi, rationaalisiksi, kaikin mahdollisin
keinoin oli alkuperäisen kysymyksen laatu mikä hyvänsä.
Vuorovaikutuskulun tutkimuksen merkittävimmäksi tulokseksi
muodostui ihmisten kyky viestiä enemmän kuin mitä he sanovat
ääneen erilaisilla piiloviesteillä, ja että näiden piiloviestien
tulkinnan taustalla on kontekstisidonnaisuus ja taustatiedot
puhujista. Eero Suonisen esimerkki artikkelissa oli kahden vanhemman
käymä keskustelu, jonka jujuna oli kuitenkin se, että vastaus ei
näyttänyt päällisin puolin liittyvän kysymykseen lainkaan.
Koehenkilöiden piti tulkita tätä keskustelua ja sen
piilomerkityksiä. Garfinkelin sukupuolijärjestelmän tutkimus taas
perustui yksittäistapaukseen tutkien kuinka miehen kehoon syntynyt
nainen pyrki adaptoimaan käyttäytymisensä naismaiseksi elettyään
miehenä 17-vuotiaaksi asti. Garfinkel tulikin tutkimuksessaan siihen
tulokseen, että sukupuoli on tuotettu fakta ja jako miehiin ja
naisiin keinotekoinen. Hänen mukaansa miehille ja naisille on
erilaiset toimintamallit, ja että arkipäivän tilanteissa on mukana
vahvat sukupuolten mukaiset ennakko-oletukset näiden käytöksestä.
Jos yksilö taas poikkesi oletetusta toimintamallista, joutui tämä
jatkuvasti selittelemään käytöstään, mikä Garfinkelin mukaan
selitti pyrkimyksen vältellä poikkeavaa käytöstä. Kirjassa tätä
kutsutaan normien kulttuuriseksi ylläpidoksi, mutta asiaan ei sen
tarkemmin perehdytty. Pohdimmekin teoriaa ryhmäkeskustelussamme
etenkin ryhmäpaineen kannalta. Normit kun eivät ole aina
huomattavissa ennen kuin joku alkaa käyttäytyä poikkeuksellisesti,
Aku Kallio tarjosi esimerkiksi bussipysäkillä venyttelyä.
Päädyimme puhumaan yleisesti bussikäyttäytymisestä, muun muassa
siitä onko olemassa jotain koodia kenen viereen bussissa saa istua.
Lopputulos tässä oli se, että jos bussi ei ole täynnä pyritään
aina istumaan tyhjälle penkkiriville, tosin kokemukset siitä oliko
paikka ikkunan- vai käytävänvierinen vaihteli. Jos taas oli pakko
istua jonkun viereen valittu henkilö oli useimmiten keski-ikäinen
nainen. Myös se, istuiko bussin etu- vai takaosassa ja millä
paikalla sai oman osansa keskustelussa. Oman tulkintani mukaan bussin
takaosassa viimeinen rivi on esiteinien ja humalaisten käytössä,
etuosassa taas ensimmäiset paikat ovat pikkulapsen kanssa
liikkuvalle, vastakkaiset paikat ovat vapaata riistaa kaikille ja
niiden takana olevat invalidipaikat vanhoille rouville. Puhuimme myös
siitä, saako bussissa puhua vierustoverilleen jos tätä ei
ennestään tunne. Yleisemmällä tasolla esiin nostettiin
kulttuurierot, sillä joissain maissa on aivan eri normit
vierustoverille puhumisesta ja siitä minne saa istua.
Garfinkelin
tutkimuksessa keskeisiä käsitteitä ovat refleksiivisyys,
indeksaalisuus, selonteko, kokonaisuutena näkeminen sekä
sosiaalisen todellisuuden sulkeistaminen. Refleksiivisyydellä hän
tarkoitti sitä, että ihmisen toiminnan taustalla on tämän
tilanteentulkintakyky, indeksaalius taas merkitsee ihmisen toiminnan
tilannesidonnaisuutta. Selonteolla tarkoitetaan ihmisen pyrkimystä
yrittää järjellisesti selittää oudotkin teot ja asiantilat
puhekumppanilleen, arkielämän esimerkiksi käy vaikkapa
lääkärissäkäynnin syyn selittäminen lääkärille: ”en minä
tänne muuten olisi tullut, mutta kun kurkku ei ole kuumaa juomalla
miksikään muuttunut ja pari päivää olen jo sitä tarkkaillut”.
Kokonaisuutena näkeminen on juuri sitä miltä se kuulostaakin, eli
tutkijan on pyrittävä näkemään pienet asiat osana suurempaa
järjestelmällistä kokonaisuutta. Sosiaalisen todellisuuden
sulkeistamisen käsitettä kehitteli eteenpäin esimerkiksi Kenneth Gergen, Garfinkel kuitenkin tarkoitti termillä sitä että tutkijan
kuuluisi tutkimuksensa ajaksi unohtaa omat sosiaaliset oletuksensa ja
ottaa etäisyyttä aiheeseen, tavoitteena eräänlainen tabula
rasa.
Gergenin
sosiaalisen konstruktionismin lisäksi myös muut ovat hyödyntäneet
Garfinkelin teorioita. Tämän oppilaana on ollut Sosiaalipsykologian
suunnannäyttäjiä -kirjassakin
esiintyvä Harvey Sacks, diskurssianalyysi ja keskustelunanalyysi
ovat velkaa Garfinkelin tutkimuksille, minkä lisäksi tämän
teorioita on hyödynnetty esimerkiksi työn tutkimuksessa,
normaaliuden tuottamistutkimuksessa sekä sosiaalisen todellisuuden
ylläpidon tutkimuksessa.
- Saara K.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti