Yhdysvalloissa sosiaalipsykologia on pitkälti nimenomaan kokeellista
sosiaalipsykologiaa ja psykologian aputiede, minkä lisäksi tutkimus
on paljon Eurooppaa yhteneväisempää. Gergenin tapauksessa onkin
oleellista muistaa, että tämä on amerikkalainen, sillä vaikka
tämän ideat eivät Euroopassa olleet mitenkään
vallankumouksellisia, Yhdysvalloissa hän poikkesi täysin
valtavirtapsykologian piiristä. Gergen tunnetaankin
ääri-konstruktionismista juuri sen vuoksi, että sosiaalipsykologia
on pohjimmiltaan varsin Amerikka-keskeinen tieteenala.
Gergen tunnetaan kokeellisen sosiaalipsykologian kriitikkona sekä
konstruktionistisen ja postmodernin sosiaalipsykologian johtohahmona.
Tämän mukaan tutkimuksen keskeisin arvokriteeri on keskustelun
herättäminen ja käytännöllisyys. Gergen kritisoikin vahvasti
perinteisten kokeellisten tutkimusten tulosten yleistettävyyttä
sanoen, että tutkimustulokset ovat aina kiinni tutkimuksen
kontekstissa. Tämän vuoksi laboratorio-olosuhteissa tehdyn kokeen
havainnot eivät välttämättä päde oikeassa elämässä, ja
1930-luvun testitulokset eivät päde 1980-luvun yhteiskunnassa,
sillä tutkimustulokset ovat aina aikaan ja kulttuurin sidoksissa ja
niitä myös tulkitaan näiden perusteella. Gergenin keskeisimpiä
kritiikin kohteita onkin juuri tutkijan asema, sillä tämän mukaan
tutkijat automaattisesti tulkitsevat tutkimuksiaan oman
arvomaailmansa läpi, sulkien pois siihen sopimattomat teoriat.
Tutkijan arvomaailma taas on muotoutunut tämän kulttuuritaustan ja
tämän elämän ajanjakson pohjalta, joten 2000-luvulla New Delhissä
asuva hindutaustainen tutkija omaa mitä todennäköisemmin eri
arvomaailman kuin Dublinissa 1950-luvulla opettava
protestanttitaustainen irlantilaisprofessori. Gergen on myös
kritisoinut tutkijan roolia tiedottajana ja
yhteiskunnallis-moraalisena toimijana, sillä kun
sosiaalipsykologiset tutkimukset ja tutkimusmenetelmät päätyvät
suuren yleisön tietoon, tulee tutkimusten toisintamisesta mahdotonta
tulosten muuttuessa epäluotettaviksi. On näet hyvinkin mahdollista,
että kun koehenkilöt tietävät kokeen todellisen tarkoituksen nämä
pystyvät vääristelemään vastauksiaan ja reaktioitaan.
Sosiaalisen konstruktionismin perusaate on, että tieto on
sosiaalisesti epistemologista, eli sosiaalisesti neuvoteltua. Tällä
Gergen tarkoittaa, että ihmisten ollessa sosiaalisessa
vuorovaikutuksessa keskenään nämä samalla kehittävät olemassa
olevaa tietoa eteenpäin tai rakentavat uutta tietoa. Tämä johtuu
kielenkäytön roolista aktiivisena sosiaalisena toimintana: saman
asian voi ilmaista useammalla eri tavalla tilanteesta ja henkilöstä
riippuen. Kielen luonteella on tässä oma roolinsa, sillä niin
kauan kunhan puhuja noudattaa puhuttavan kielen kieliopillisia
sääntöjä, voi tämä suhteellisen vapaasti muokata ajatuksensa
puheeksi. Kaikki ymmärtämisen tavat ovat myös sosiaalisen
toiminnan tulosta, koska ymmärtäminen perustuu sekä arkiseen että
tieteelliseen tietoon. Toinen merkittävä Gergenin sosiaaliseen
konstruktionismiin liittyvä aate onkin juuri erityisesti kielellisen
toiminnan, mutta myös muun sosiaalisessa maailmassa tapahtuvan
vuorovaikutuksen nostaminen tutkimuksen pääkohteeksi.
Sosiaaliseen epistemologiaan liittyy kuitenkin myös kontekstin
huomioon ottaminen, sillä Gergenin mukaan vasta tutkija itse luo
tarkasteltavan ilmiön käyttämillään käsitteillä. Tieteelliset
teoriat eivät tämän vuoksi päde oikeassa elämässä. Kuitenkin
teoriat itsessään määrittävät relevantin aineiston eikä
aineisto teoriaa, mutta jokaisen teorian mahdolliset sivutuotteet on
Gergenin mukaan syytä huomioida tutkimusraporttia kirjoittaessa. Jos
siis tutkitaan Väli-Amerikan alkuperäiskansoja ja verrataan näiden
elämää alueen eurooppalaisperäiseen väestöön, on tutkijan
käyttämillä termeillä oma roolinsa sen mielikuvan luomisessa,
jonka tutkimuksen lukeva ihminen saa.
Gergenin
ajatukset tutkijan roolista ovat verrattavissa Harold Garfinkeliin,
jonka mukaan tutkijan kuuluisi unohtaa omat sosiaaliset oletuksensa
ja pyrkiä olemaan
tabula rasa
tutkimustuloksia analysoidessa. Gergen painottaa tutkijan
itsereflektiota, mutta samalla myöntää ettei ole olemassa täysin
objektiivista ja tutkimuskohteen ulkopuolelle jäävää
tutkija-asemaa, vaan olipa tutkimuksen kohteena mikä tahansa aihe ei
tutkija pysty täysin irrottautumaan omasta kulttuuritaustastaan
vaikka ihanteena onkin ”kirjailijan kuolemana” kirjallisuudessa
tunnettu ”tutkijan kuolema”. Tällä tarkoitetaan pyrkimystä
kirjoittaa mahdollisimman objektiivisesti, ilman että kirjoittajan
oma näkemys paistaa tekstistä läpi. Tutkijan roolista päästäänkin
eteenpäin Gergenin toiseen suureen alaan, postmoderniin
sosiaalipsykologiaan. Tämä sosiaalipsykologian laji jakaakin paljon
ideoita postmodernin kirjallisuuden kanssa, ja vaikka ryhmämme
yleinen mielipide Gergenin teoriasta ja postmodernismista
ylipäänsäkin oli se, että emme sitä ymmärtäneet ja varsin
korkealentoiselta vaikuttaa, keskustelua aiheesta kuitenkin syntyi.
Gergenin teoriahan on, että modernin tietoliikenneyhteiskunnan
synnyn myötä ihmiset ovat liiallisen sosiaalisen stimulaation alla,
johtaen yksilön kokemuksen muuttumiseen omasta itsestään ja muista
ihmisistä. Koska ihmisillä ei enää ole vakituista paikkaa
yhteiskunnassa ja nämä törmäävät päivittäin uusiin ihmisiin,
ei yksilön minuuskaan ole enää vahvasti koossa pysyvä ja aina
samanlainen, vaan minuus joutuu adaptoitumaan erilaisiin tilanteisiin
päivän mittaan. Ihmisen minuus onkin Gergenin mukaan miehitetty
erilaisilla käyttäytymis- ja identiteettimalleilla. Lisääntyneen
sosiaalisen stimulaation, johon Gergen laskee esimerkiksi
mielipiteet, tiedon ja ärsykkeet, vaikutuksesta raja autenttisten ja
näyteltyjen tunnereaktioiden välillä on kaventunut ja fakta ja
fiktio ovat alkaneet sekoittumaan. Ärsykkeisiin kuuluvat esimerkiksi
televisio-ohjelmat ja elokuvat, joita katsoessaan ihmiset voivat
alkaa kopioida näkemiään käyttäytymismaneereita. Tämän
seurauksena liioitellut tunneilmaukset, kuten elekielen käyttö,
lisääntyvät kulttuureissa joissa niitä ei perinteisesti käytetä.
Tällaista tekniikkaa käyttävä ihminen ei kuitenkaan itse
välttämättä kykene havaitsemaan milloin tämä todella tarkoittaa
kaikkea sitä tunteiden vuolatusta jonka saa aikaan, ja milloin tämä
itse asiassa vain näyttelee reaktiotaan korostaakseen tunteitaan.
Tässä vaiheessa ryhmämme alkoi väittää vastaan. Gergenin
teoria minuuden häilyvyydestä ei mielestämme toimi, sillä
olemassa on oltava edes jonkinlainen minän ydin, jonka pohjalta muu
vaihtuva ja rooleja ottava minuus rakennetaan. Heräsi kysymys onko
yksilöä ja minuutta edes olemassa, jos ei ole olemassa
muuttumatonta minuuden ydintä. Olimmekin enemmän Garfinkelin
kannalla minän luonteesta, sillä refleksiivisyyden idea selittäisi
ihmisten käyttäytymistä paremmin kuin valtava määrä
käyttäytymismalleja. Kuten eräs ryhmäläisemme sanoi, tilanteen
tiedostaminen ja siihen adaptoituminen ei ole mikään maaginen
silmänräpäyksessä tapahtuva muutos, vaan tilanteen arvioimiseen
kulutetaan oma aikansa. Kommentoimme myös Gergenin emootioiden
tutkimiseen liittyvää pohdintaa, sillä Gergenin mukaanhan
emootioita kuuluisi tutkia niiden vuorovaikutuksellisten merkitysten
kautta eikä suinkaan yrittää tutkia emootioita itsestään. Tämän
mukaan henkilökohtaisten tunteiden lisäksi on myös olemassa
kollektiivisia ja julkisia tunneilmaisun muotoja, artikkelissa tästä
käytettiin esimerkkinä prinsessa Dianan kuolemaa. Ryhmässä
pohdimme miten emootioita ylipäänsä voi tutkia, ja onko olemassa
universaaleja tunteidenilmaisun keinoja vai ovatko sekä yksityiset
että kollektiiviset tunteenilmaisut kulttuurisidonnaisia.
Kollektiivisuus ainakin on mitä todennäköisemmin
kulttuurisidonnaista, sillä samankaltaisista tapahtumista voi syntyä
maailmalla hyvinkin erilaiset reaktiot tai niihin ei välttämättä
reagoida laisinkaan.
Gergenin postmoderniin sosiaalipsykologiaan kuuluu myös, että yhtä
ainoaa oikeaa totuutta ei ole, vaan on olemassa monia mahdollisia
perspektiivejä. Kaikki tämänhetkiset totuuksina pidetyt näkökannat
ovat neuvottelun tulosta, ja nekin ovat kulttuuri- ja
aikasidonnaisia. Universaaleja ja ajattomia totuuksia ei Gergenin
mukaan voi olla olemassa koska yhteisöt muuttuvat historiallisten
tapahtumien myötä. Jos muinais-Egyptissä yleisesti uskottiin
faaraon olevan jumala, oli tämä oman aikansa totuus. Nyky-Egyptissä
kukaan tuskin pitää johdossa olevia henkilöitä jumalina. Toinen
esimerkki tästä voisi olla perheen käsitys. Länsimaisessa
näkökulmassa perhekäsitykseen sisältyy yleensä vanhemmat, lapset
ja joissain maissa isovanhemmat, mutta muualla siihen sisälletään
myös tädit, sedät, serkut, muut sukulaiset ja tutut ihmiset. Ei
siis ole olemassa yhtä universaalia perhekäsitystä. Toisaalta taas
Gergenin totuus-käsite tuntuu kuuluvan, että asiasta voi tulla
totta jos väite on uskottava ja tarpeeksi hyvin perusteltu. Tällä
tavalla Englannin Rikhard III:n maine tuhottiin tämän kuoleman
jälkeen uuden hallitsijasuvun noustua valtaistuimelle, sillä kun
kaikki tämän tavanneet ihmiset olivat kuolleet kukaan ei enää
voinut kertoa totuutta ja täten uudesta tulkinnasta tuli virallinen
”totuus”. Rikhard III:han tunnetaan Shakespearen ansiosta
köyryselkäisenä ja katkerana miehenä joka määrää 10- ja
12-vuotiaat veljenpoikansa murhattaviksi saadakseen kruunun
itselleen. Vasta 1900-luvun puolivälissä selvisi, että tämän
muotokuvia oli muokattu kauan niiden valmistumisen jälkeen ja että
tämän roolia kruununperillisten surmaamisessa on hyvinkin saatettu
liioitella. Shakespearen esittämä totuus on kuitenkin paljon
mielenkiintoisempi kuin todellisuus, joten ihmiset mieluummin
hyväksyvät näytelmäversion.
Jo tämän tekstin alussa sanoin Gergenin amerikkalaisuudella olevan
suuri merkitys tämän tunnettavuudelle. Gergenia kohtaan esitetty
kritiikki pohjaakin paljolti postmodernismin luonteeseen ja tämän
kyvyttömyyteen tarjota uusia tutkimusmenetelmiä kritisoimansa
kokeellisen sosiaalipsykologian tilalle. Jos Gergen vaikuttaisi
Euroopassa tästä ei olisi todennäköisesti tullut yhtä selkeästi
omanlaista hahmoa, vaan Gergen olisi vain yksi teoreetikko muiden
joukossa, mutta toisaalta Gergen olisi myös voinut tuoda ideansa
toisin esille. Hänen sosiaalisen konstruktionismin ja postmodernin
sosiaalipsykologian teorioillaan on kuitenkin ollut oma vaikutuksensa
alaan herättäessään keskustelua tutkijan roolista,
tutkimuskäytäntöjen uudelleensuunnittelusta ja tiedon luonteesta.
- Saara K.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti