Gregory
Bateson keskittyi tutkimuksessaan yksilön ja hänen
ympäristönsä väliseen vuorovaikutukseen. Hän nosti esille, että
kommunikaatio tapahtuu kommunikatiivisessa kehyksessä, joka määrää
sen, mitkä tapahtumat tapahtuvat kaikkien mahdollisten tapausten
joukosta. Toisaalta hän tutki yksilön oppimista, kehittäen
oppimisteorian, jossa yksilön oppimista tutkitaan prosessina.
Lisäksi Bateson tutki yksilön ja yhteiskunnan suhdetta kontrolliin,
sekä kontrollin vaikutusta yksilön toimintaan.
Batesonin mukaan
toiminnan kommunikatiivinen kehys rakentuu metaviestinnästä, joka
antaa vihjeitä siitä, miten annettu viesti kuuluu tulkita. Eläinten
vuorovaikutuksesta tehdyssä tutkimuksessa hän osoitti
nonverbaalisten eleiden toimivan metaviestintänä ja kertovan
toimijoiden välisistä suhteista. Toisaalta kommunikatiivinen kehys
itsessään määrää sen, millaiseksi osapuolten välinen
vuorovaikutus muodostuu. Esimerkiksi eläimet voivat joko leikkiä
taistelua tai hyökätä oikeasti toistensa kimppuun. Jos kyseessä
on leikki, kumpikin osapuoli tulkitsee toisen hyökkäyksen leikiksi,
eikä taisteluksi. Bateson tuo esiin, että toimimatta jättäminenkin
on viestintää, sillä sekin kertoo muille yksilön ajatuksista.
Vuorovaikutuksessa olevat yksilöt eivät siis voi olla viestimättä
toisilleen.
Toinen Batesonin
tutkimuksen kohde oli yksilön oppiminen. Bateson erottaa oppimisesta
kaksi tasoa, joista ensimmäisellä opitaan yksittäisten asioiden
suhteista ja toisella oppimisen tavoista. Ensimmäisellä tasolla
opitaan siis käsitys yksittäisistä tilanteista, kun taas toisella
tasolla opitaan soveltamaan tietoa useisiin tilanteisiin. Toisen
tason oppiminen tapahtuu toistuvissa, samankaltaisissa tilanteissa,
joissa muodostetaan yleinen suhtautumistapa johonkin tiettyyn asiaan.
Oletus eri tilanteissa samana pysyvästä minästä on Batesonin
mukaan eräs kyseenalaistamattomista suhtautumistavoista. Vaikka
tilanne ja ympäristö vaikuttavat omaan toimintaan, itsensä
ajattelee helposti pysyvän muuttumattomana tilanteessa kuin
tilanteessa.
Toisaalta ihminen
kohtaa elämänsä aikana monenlaisia tilanteita, joissa
suhtautumista joutuu myös muuttamaan. Kuitenkaan yksittäiset
poikkeukset oppimisessa eivät helposti muuta yleistä
suhtautumistapaa, vaikka myös käänteisoppiminen on mahdollista.
Käänteisoppimiseksi Bateson kutsuu jonkin asian päin vastaista
oppimista. Tällaisessa oppimisessa yleensä jää huomiotta uusi
mahdollinen tulkinta ja oikeana tulkintana pidetään aikaisemmin
vääränä pidettyä käsitystä. Kolmannen tason oppimisessa taas
opitaan aivan uusi näkökulma, jota ei aikaisemmin olla tultu edes
ajatelleeksi. Nollatason oppimista puolestaan kuvaa yksilön
muuttumaton suhtautuminen tilanteeseen.
Vuorovaikutuksen ja
oppimisen lisäksi Bateson tutki yksilön käsitystä kontrollista.
Tässä Bateson tuo uudelleen esille minän ja yhteiskunnan välisen
vuorovaikutuksen. Kuten minä nähdään ympäristöstä erillisenä,
kontrollinkin ajatellaan olevan joko yhteiskunnalla tai yksilöllä.
Batesonin mukaan kuitenkin tapahtumat etenevät
vuorovaikutusketjussa, joten niiden kontrolli on aina monitahoista.
Sosiaalipsykologiassa tutkimuksessa tärkeämpää on yleensä se,
miten asioiden uskotaan olevan, kuin se, miten asiat todella ovat.
Ulkoinen kontrolli nähdään usein sisäisen kontrollin
vastakohtana, ja siksi pelottavana. Bateson kuitenkin kyseenalaistaa
käsityksen siitä, että kontrolli olisi vain jompaa kumpaa näistä.
Tämä käsitys poikkeaa useiden muiden sosiaalipsykologien
ajattelusta, jossa kontrollin nähdään olevan sisäistä tai
ulkoista.
Batesonin
keskeisimpänä ajatuksena voidaan pitää yksilön ja yhteiskunnan
välisen vuorovaikutuksen korostamista. Kuten vuorovaikutus muodostuu
metaviestinnän ja kommunikaatiokehyksen kautta, opitut käsityksetkin
muodostuvat erilaisissa tilanteissa. Vastaavasti kontrollikaan ei
hänen mukaansa ole yksiselitteisesti yksilöllä tai yhteiskunnalla,
vaan kummallakin, koska yksilö ja yhteiskunta ovat jatkuvassa
vuorovaikutuksessa keskenään. Batesonin ajatuksia
kommunikaatiokehyksistä on kehittänyt edelleen mm. Erving Goffman,
joka on tutkinut käyttäytymisen muutosta erilaisissa tilanteissa.
Batesonin
oppimisteoriaa havainnollistavat hyvin esimerkiksi yliopiston
erilaiset lähdeviitekäytännöt. Yhden lähdeviitekäytännön
oppiminen kuvaa toisen tason oppimista, sillä samaa
lähdeviitekäytäntöä voi soveltaa useissa eri esseissä.
Toisaalta joissakin tutkielmissa vaaditaan erilaista
viittaustekniikkaa, jota varten täytyy opetella uusi tapa viitata
lähteisiin. Niinpä lähteisiin viittaaminen voi olla sekä
tilannekohtaista että yleinen tapa. Kontrolliin suhtautumista taas
kuvaavat esimerkiksi vankila ja sairaala, joissa vangit ja potilaat
antautuvat muiden kontrolloitaviksi. Toki molemmissa tapauksissa
kontrolli onkin yksilöä enemmän toisilla, mutta ajatus muiden
kontrollista vielä vahvistaa käyttäytymistä muiden kontrolloinnin
mukaan. Pohdimmekin, miten vaikkapa vankien käyttäytymiseen
vaikuttaa se, että hän antaa kontrollin omasta toiminnastaan
muille. Osaako vapautunut vanki enää ajatella kontrollin olevan
itsellään? Kysymys saa miettimään, ovatko tällaiset jyrkät jaot
yhteiskunnan ja yksilön omasta kontrollista todella paikkansa
pitäviä, ja kannattaako tällaisia jakoja luoda. Samalla se
osoittaa, että Batesonin teoria kontrollista on edelleen
ajankohtainen.
- Vilhelmiina
- Vilhelmiina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti