George Herbert Mead keskittyi tutkimuksessaan yksilöiden ja yhteiskunnan
väliseen vuorovaikutukseen. Hänen mukaansa yksilöä tai
yhteiskuntaa ei voi tarkastella yksinään, koska kumpikin
vaikuttavat jatkuvasti toiseen, vaan tutkimuksessa on otettava
molempien osapuolien toiminta huomioon. Samalla kun yhteiskunta
vaikuttaa yksilön toimintaan, yksilön toiminta vaikuttaa
yhteiskunnan hyväksymiin toimintamalleihin ja traditioihin. Meadin
ajattelun mukaan myös minuus syntyy tässä yksilön ja yhteiskunnan
välisessä symbolisessa interaktionismissa.
Meadin ajattelu
minuudesta ja yhteiskunnasta esitellään teoksessa Mind, Self and
Society, johon on koottu useita hänen tutkimuksiaan aiheesta.
Tutkimuksessaan kommunikaatiosta Mead tuo esille, että yksilön
käyttäytyminen on ymmärrettävä suhteessa toimintaan sen sijaan,
että tietynlaisten ärsykkeiden ajateltaisiin tuottavan aina
samanlaista toimintaa. Minän viesti toiselle tapahtuu merkitsevään
symboliin pohjautuvalla eleellä, jonka merkitys riippuu paitsi eleen
esittäjästä, myös eleen tulkitsijasta ja eleeseen liittyvästä
toiminnasta. Toisin sanoen käyttäytyminen riippuu tilanteesta ja
muista siihen vaikuttavista yksilöistä. Tulkitakseen eleen oikein
yksilön täytyy osata asettua eleen ilmaisijan rooliin ja sopeutua
siten vallitsevaan tilanteeseen.
Kommunikaatiossa
yksilö toimii samalla kertaa sekä puhujana että kuulijana. Meadin
mukaan minuus syntyykin vuorovaikutuksessa, jossa yksilö vertaa
itseään toisiin. Minuudessa voi erottaa kaksi puolta, joista toinen
toimii nykyhetkessä ja toinen on jo toteutunut. Minuuden ”I”-
puoli kuvaa parhaillaan toimivaa minää, kun taas ”Me”- puoli
kuvaa minän jo omaksumia asenteita ja käsityksiä. Sosiaaliset
instituutiot Mead luokittelee ”yleistyneiksi toisiksi”, jotka
vaikuttavat yksilön ajattelumaailmaan. Toiminnassa ”I” puoli
siis merkitsee uudenlaista käyttäytymistä ja vastaavasti ”Me”
puoli normien mukaista käyttäytymistä. Nämä minuuden kaksi eri
puolta mahdollistavat siis sen, että yksilö toimii samanaikaisesti
normien ohjaamana ja uusia toimintatapoja luoden.
Kehityksellisesti
roolinotto etenee siten, että yksilö sopeutuu ensin yhden henkilön
rooliin ja sitten useampien henkilöiden rooleihin. Yhden henkilön
rooliin lapsi sopeutuu leikissä ja monien henkilöiden rooliin
pelissä. Tätä kautta lapsi kasvaessaan oppii sopeutumaan
samanaikaisesti yhteiskunnan monien henkilöiden asettamiin
sääntöihin ja normeihin. Sivumennen Mead pohtii analyysissaan
rikollisuuden syntyä ja koulutuksen merkitystä. Rikolliseen
alakulttuuriin kuuluva lapsi ei opi samoja sääntöjä
yhteiskunnasta kuin muut, minkä vuoksi hän joutuu ongelmiin
yhteiskunnassa toimiessaan. Meadin käsityksen mukaan ilman
sosiaalisia instituutioita kypsä kehitys ei olekaan mahdollinen.
Keskeisintä Meadin
tutkimukselle on sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkiminen. Tärkein
kysymys tässä on se, miten vuorovaikutus ja minuus kehittyvät
samanaikaisesti. Analyysin erikoisuus on juuri siinä, että minuuden
nähdään syntyvän vain vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Vaikka
Meadin näkemys yksilön ja yhteiskunnan vuorovaikutuksesta ei ole
uusi, hänen näkökulmansa korostaa muita sosiaalitieteilijöitä
enemmän sosiaalisen vaikutusta yksilön kehityksessä.
Meadin ajattelu
näkyy monen myöhemmän sosiaalipsykologian klassikon kohdalla.
Näistä esimerkkejä ovat Erving Goffmann, Herbert Blumer ja Manfred
Kuhn. Meadin ajattelulla voidaan myös nähdä yhteyksiä
etnometodologiaan, dramaturgiseen sosiologiaan ja
keskustelunanalyysiin. Meadin tutkimusta on lisäksi seurannut
postmeadilaisuus, joka korostaa yksilön tutkimista kokonaisuutena
psykologisen, biologisen ja fyysisen osan erottamisen sijaan.
Esimerkkinä Meadin
kuvaamasta symbolisesta interaktionismista mieleemme tulivat
kirjoittamattomat säännöt, joiden noudattaminen perustuu
tilanteiden tulkitsemiseen ja niihin eläytymiseen suoranaisten
käskyjen sijaan. Tämä havainnollistaa sen, kuinka eleisiin ja
symboleihin liittyy aina tilanne ja toiminta, jonka vuoksi ne eivät
ole yksitulkintaisia. Kuitenkin mietimme, missä määrin Meadin
ajattelu tuo uutta tietoomme muihin sosiaalipsykologian klassikoihin
verrattuna – tuleehan esimerkiksi yksilön roolinotto esille
useammalla klassikoista, kuten yksilön ja yhteiskunnan välisen
vuorovaikutuksen tutkiminen. Samoin näkemys yksilöstä
psyko-fyysis-biologisena kokonaisuutena on kuultu useampaan kertaan
muuallakin kuin sosiaalitieteessä. Toisaalta havainto tuo esille,
kuinka paljon Meadin ajattelu on vaikuttanut myöhempiin
sosiaalipsykologian klassikoihin ja ajatteluumme yleensä. Koska
olemme jo sisäistäneet Meadin ajattelumallin ”yleistyneen toisen”
eli sosiaalisten instituutioiden kautta, emme enää pidä sitä
uutuutena, johon tulisi mukautua.
Keskustelun
päätteeksi pohdimme sosiaalipsykologian klassikoiden tutkimusta
yleensä. Huomasimme, että myös muiden sosiaalipsykologian
klassikoiden ajattelutavat tuntuvat olevan hyvin lähellä toisiaan
sen sijaan, että ne toisivat jotakin aivan uutta tietoa
sosiaalisesta toiminnasta. Pohdinnasta heräsi kysymys, voidaanko
sosiaalipsykologiassa ylipäänsä löytää objektiivisia totuuksia
yksilön ja yhteiskunnan välisestä vuorovaikutuksesta.
- Vilhelmiina
- Vilhelmiina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti