Romaniassa syntyneen
Moscovicin työ oli pitkälti yhteiskunnallista
sosiaalipsykologiaa. Hänen tavoitteensa oli alusta alkaen
muodostaa selkeämpi kuva siitä, mitä
sosiaalipsykologia on. Hänet tunnetaan parhaiten vähemmistöjen
vaikutuksen ja sosiaalisten representaatioiden tutkimuksesta.
Vähemmistöjen vaikutusta Moscovici tutki kokeellisten menetelmien
avuin pyrkien selvittämään, mikä saa ryhmässä muutoksen aikaan
ja kuinka arvot ja normit voivat muuttua. Hän havaitsi, että juuri
vähemmistöllä on enemmistöä parempi mahdollisuus vaikuttaa
asenteisiin, sillä vähemmistö saa toiminnallaan aikaan luovaa
ajattelua ja sitä kautta ratkaisujen löytymistä. Huomionarvoista
oli myös, ettei ryhmän päätös ole jäsentensä mielipiteiden
keskiarvo vaan ryhmä polarisoi aina.
Moscovicin
merkittävämpänä pidetty havainto koskee kuitenkin sosiaalisia
representaatioita. Sosiaalisten
representaatioiden käsitteellä hän viittaa ihmisten yhteisiin
arkiteorioihin tärkeinä pidetyistä asioista. Ne mahdollistavat
kommunikaation ja yhteisön jäsenten välisen kommunikaation ja
sisältävät niin arvot, ideat kuin käytännötkin. Moscovicia
kiehtoivat eritoten hänen oman aikansa representeetiot ja se, mikä
kaikki mielikuvissa ja käsityksissä on yhteistä, jaettua.
Sosiaalisten representaatioiden tarkasteluun hän kehitti kolme
termiä: ankkurointi on
uuden asian tutuksi tekemistä vertaamalla sitä johonkin jo
tunnettuun. Personifiointi
taas
tarkoittaa kielellisten erojen merkitystä representaatioiden
muodostumisessa ja naturalisoinnissa
uudet
käsitykset sulautuvat osaksi vallitsevaa sosiaalista todellisuutta.
Moscovici teki tutkimusta myös joukkopsykologian alueella ja lausui
kiinnostavasti, että ”joukko on sosiaalinen eläin, joka on
rikkonut talutusnuoransa”. Hän sanoo, että joukossa ihmisten
väliset yksilölliset erot ovat haihtuneet pois. Joukossa on
voimaa, jonka Moscovicin mukaan taitava johtaja voi valjastaa ja
käyttää hyväkseen. Kuten kuka tahansa muukin myös Moscovici sai
uransa aikana osakseen kritiikkiä. Hänen teorioitaan ja ajatuksiaan
on kritisoitu niiden staattisuudesta ja yksilökeskeisyydestä. Myös
tieteen ja arkiajattelun välille tehtyä selkeää eroa on moitittu.
Moscovicin
ajatukset herättivät ryhmässämme paljon pohdintaa. Moscovicin
tiedeyhteisöltä saama kritiikki Vähemmistön vaikutukseen liittyen
keskustelimme siitä, vaikuttaako se, miten kysymykseen saa vastata.
Oman mielipiteen ilmaiseminen ääneen voi olla kirjallista vastausta
huomattavasti vaikeampaa, varsinkin jos harkitsee vastauksensa myötä
vähemmistön puolelle siirtymistä. Hanna huomautti tosin tähän,
että työelämässä ryhmäpaine osataan nykyään huomioida
paremmin kuin ennen: ”oikeita” vastauksia osataan etsiä paremmin
ja niiden löytämiseen on kehitelty erilaisia keinoja muun muassa
teknologian avulla. Ryhmämme pohti myös sitä, miksi Moscovici
tekee niin selkeän eron arjen ja tieteen välille – onhan
esimerkiksi sosiaalisesta representaatiosta kovin helppoa keksiä
arkipäiväinen esimerkki. Personifioinnin käsitettä pohtiessamme
keksimme sanan kehdata, jolla
on ryhmämme jäsenten kotiseuduilla erilaisia merkityksiä. Jossakin
sillä viitataan jaksamiseen ja viitsimiseen, toisaalla taas
uskaltamiseen ilman että hävettää (ajatuksen puki sanoiksi
Wikipedia). Kielellisen eron merkitystä representaation
muodostumisessa kuvaavat myös sivistyssanat. Ne kätkevät usein
taakseen laajempia merkityksiä (esimerkiksi sanaa kommunismi tuskin
voi selittää yhdellä sanalla). Naturalisointi taas näkyy
konkreettisesti sanassa monot. Monojen alkuperäinen ja ”oikea”
nimi on hiihtojalkineet, joita Mononen-niminen valmistaja teki. Sana
mono on kuitenkin vakiintunut ihmisten käyttöön ja moni ei
varmasti edes tiedä, että monot ovat todellisuudessa oikealta
nimeltään hiihtojalkineet. Naturalisoinnin käsite johdatti meidät
pohtimaan vielä enemmän sosiaalisen todellisuuden rakentumista.
Keskustelimme siitä, missä käsitteiden merkitystenraja kulkee.
Miten esimerkiksi värit on saatu vakiintumaan sosiaaliseen
todellisuuteen, kun ihmiset näkevät ne eri tavalla? Alakuppilan
tuolit ovat jonkun mielestä oranssit, toisen mielestä ruskeat.
- Lilli
- Lilli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti